Korona virusas tapo išūkiu praktiškai visiems sektoriams. Nuo 2020 metų kovo mėnesio pradėjo užsidaryti viešosios bibliotekos visame pasaulyje. Natūralu, kad bibliotekų paslaugos, darbuotojų veiklos didele dalimi persikėlė į internetą. Dalis bibliotekų apribojo paslaugas ir pradėjo ieškoti alternatyvų joms pakeisti. Didžiausias dėmesys fokusuojamas į skaitmeninį turinį. Šalyse, kuriose bibliotekos vis dar dalinai aptarnauja klientus, laikomasi visų saugumo reikalavimų, naudojamas dezinfekcinis skystis, keičiamas darbuotojų darbo grafikas, stengiantis kuo labiau išvengti kontakto. Užfiksuota atveju, kai darbuotojai netgi buvo perdarbinti į darbus, susijusius su sveikatos apsauga.
Bibliotekose taikomos alternatyvios paslaugos skolinantis knygas fiziškai. Daugelyje šalių grąžinimo dėžės buvo uždarytos ir žmonės prašomi knygas pasilaikyti namuose. Tose bibliotekose, kuriose vis dar galima grąžinti knygas, personalas turi knygas dezinfekuoti, naudojant pirštines ir laikantis visų saugumo reikalavimų. Dauguma bibliotekų nustojo siuntinėti priminimus lankytojams dėl skolų, kurios taip pat neskaičiuojamos. Bibliotekos pasiūlė naują skaitmenizuotą turinį, tokį kaip skaitymas online.
Bibliotekos tapo ypatingai aktyvios socialinėse medijose, internete, talpindamos informaciją į savo puslapius. Dalis bibliotekų naudoja grotažymę „likite namuose“, „kultūra online“, virtualiai padeda per socialines platformas, tokias kaip Twitter ar Facebook, o esant dideliam kiekiui netikrų naujienų apie Covid-19, bibliotekos griežtai reguliuoja vartotojams leidžiamą kelti turinį ir dalinasi informacija tik iš oficialių šaltinių.
Kaip dirbo kitų šalių bibliotekos?
Belgijoje viešosios bibliotekos yra traktuojamos kaip būtinoji paslauga ir dėl to turi išlikti atidarytos – tai reiškia eilines savaitės dienas, kurių metu paslaugos yra limituotos. Nepaisant to, daugybė savivaldybių vietinių merų įsakymais nusprendė visiškai uždaryti bibliotekas.
Kroatijoje, Zagrebe, 46 viešųjų bibliotekų padaliniai išliko atidaryti, suteikiant bazines knygų skolinimosi ir grąžinimo paslaugas. Renginiai buvo atšaukti, skaityklos uždarytos, patekimas į biblioteką buvo limituotas, laikantis visų saugumo reikalavimų.
Estijoje ir Švedijoje bibliotekos veikia dalinai, aptarnauja klientus tiktai tam skirtose vietose, grąžinant knygas ant tam tikros lentynos. Visi vieši susibūrimai yra uždrausti.
Daugumoje užsienio bibliotekų naudojamas organinis stiklas, kuris skiria darbuotoją nuo lankytojo. Taip pat, yra suklijuoti lipdukai, žymintys saugų atstumą. Bibliotekos savo internetiniuose puslapiuose paskelbė apie baldų perstatymus, siekiant išvengti Covid-19 plitimo.
Yra šalių, kuriose teikiamos papildomos paslaugos, tokios kaip knygų pristatymas iki namų durų, vyresniems žmonėms, kurie yra rizikos grupėje (70+) arba knygų skaitymas telefonu. Knygos bibliotekos lankytojams pristatomos pasitelkiant savanorius, kitų sričių darbuotojus, kurių įstaigos buvo uždarytos dėl karantino. Yra atvejų, kai knygų pristatymui bibliotekos pradėjo naudoti dronus. Ši paslauga yra itin inovatyvi ir įdomi.
Šveicarijoje bibliotekos užsisakė pristatymo paslaugas dviračiu (Velo- kurier). Estijoje planuota pasitelkti pavežėjų Bolt/Wolt paslaugas. Norvegijoje knygų pristatymui naudojami bibliotekos automobiliai.
Nacionalinė Lenkijos biblioteka suteikia priėjimą prie 3 milijonų skaitmenizuotų vienetų per skaitmeninę biblioteką www.polona.pl . Daugiau nei 1 milijonas įrašų yra PDF failo formatu, įskaitant 100 000 knygų ir beveik 900 000 laikraščių ir periodinių leidinių.
Vaikams bibliotekos siūlo skaitymus Facebook ir Youtube platformose. Knygų pristatymai, pokalbiai su autoriais, taip pat buvo perkelti į internetą.
Kinijoje, viešojoje Šanchajaus bibliotekoje lankytojai yra limituojami ir gali praleisti vos 1 valandą, pabrėžtina tai, kad negali sėdėti ar skaityti bibliotekos patalpose.
Kai kurios JAV bibliotekos pradėjo naudoti programėles (Aps), kurių dėka išvengiama fizinio kontakto. Skaitytojai bibliotekose naviguojami programėlės pagalba ir apsitarnauja patys (randa knygas, patys vykdo jų išdavimą).
Bibliotekų fizinė ir skaitmeninė ateitis
Nereikia nei sakyti, kad bibliotekininkai ir bibliotekų darbuotojai per šią Korona viruso krizę parodė nepaprastą kūrybiškumą ir tvirtumą. Bibliotekos įstengė aptarnauti skaitytojus netgi ir be fizinių pastatų, pasiūlydamos didžiules skaitmenines knygų kolekcijas, įdomias veiklas, video konferencijas, spektaklius, įrašytus pasakų skaitymus, vebinarus ir konsultacijas internetu.
Nors vartotojai greitai adaptuojasi prie virtualaus gyvenimo ir darbo aplinkos, bet visi be galo trokšta žmogiško ryšio, realaus bendravimo ir pasibuvimo kartu. Visiškai pasibaigus apribojimams, bibliotekos be jokios abejonės galės pasiūlyti dar geriau išvystytas tiek fizines, tiek skaitmenines paslaugas ir veiklas. Karantinas suteikė galimybę į visas veiklas pažiūrėti kūrybiškai, praplėtė vaizduotės ribas, kuriant ateities bibliotekų paslaugas skaitytojams.